СЕКЦІЯ 9. ВИХОВНА РОБОТА


Модератор секції:  Гіджеліцький Ігор Казимирович, завідувач НМЦ виховної роботи та позашкільної освіти ХОІППО

Тема: Виховна система нової української школи: науково-методичний дискурс.
Ø     Нормативно-правова база виховної роботи у закладах загальної середньої освіти.
Ø     Педагогічний практикум  «Упровадження інноваційних виховних проектів в освітню діяльність закладів загальної середньої освіти».
Ø     Дискусійна платформа «Актуальні практики виховної роботи».



Сучасна система освіти перебуває в активній фазі реформаторських змін та трансформацій, зумовлених низкою соціокультурних та політико-економічних обставин. Зокрема вони викликані переходом людства до нового типу цивілізації, яка в науковій літературі набула назви «інформаційне суспільство». Інформаційна революція радикально змінила інструментальні засади, способи передачі, збереження інформації, доступної активній частині населення планети.
При підготовці до нового навчального року прошу звернути вашу увагу на листи Міністерства освіти і науки України від 27.06.2019 року № 1/9 – 414  «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища», від 16.08.2019 року № 1/9 – 523 « Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році», на методичні рекомендації ХОІППО «Виховна система нової української школи у 2019-2020 навчальному році: науково-методичний дискурс»
Нормативно-правова база
Ø   Конституція України;
Ø   Конвенція ООН «Про права дитини» (ратифікована Постановою ВР України від 27.02.91 № 789-XII);
Ø   Закони України:
ü «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII;
ü «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-ІІІ;
ü «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-IV;
ü «Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу» вiд 18.03.2004 № 1629-IV;
ü «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні»
ü від 08.09.2011 № 3715-VI;
ü «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті» від 09.04.2015 № 314-VIII;
ü «Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років» від 09.04.2015 № 315-VIII;
ü «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 № 317-VIII;
Формування патріотизму в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. У зв'язку з цим національно-патріотичне виховання є важливою складовою освітнього процесу.
Головне завдання закладів освіти - так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. Завдання педагогів полягає у тому, щоб слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого сенсу, тобто сприймалися «не лише розумом, а й серцем». Не менш важливим є повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів - Герба, Прапора, Гімну. Важливим аспектом національно-патріотичного виховання є повага та любов до державної мови. Мовне середовище повинно впливати на формування учня- громадянина, патріота України.
21 травня 2019 року набув чинності Указ Президента України від 18 травня 2019 року № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання» (далі - Указ Президента). Указом Президента визнається таким, що втратив чинність, Указ Президента України від 13 жовтня 2015 року               № 580 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», що обумовило безстроковість дії акта Президента України та поширює його дію на всі вікові групи, а не лише на дітей і молодь.
Ключові положення Указу Президента були враховані при підготовці наказу Міністерства освіти і науки України від 29 липня 2019 року № 1038 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641» (далі - Наказ). Наказом викладено у новій редакції Концепцію національно-патріотичного виховання в системі освіти України (далі - Концепція), що і як Стратегія національно-патріотичного виховання, затверджена Указом Президента, поширюється на всі вікові групи, та Заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України (далі - Заходи).
У новій редакції Концепції зокрема враховано незворотність європейського та євроатлантичного курсу України, яка закріплена змінами до Конституції України, проведення операції Об’єднаних сил, відповідно до Указу Президента уточнено складові національно-патріотичного виховання.
Одним із шляхів реалізації національно-патріотичного виховання в системі освіти України як один із видів діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування у сфері національно-патріотичного виховання визначено утворення міжшкільних ресурсних центрів, що забезпечуватимуть викладання предмета «Захист Вітчизни».
Наразі створена вся необхідна правова база для утворення такого міжшкільного ресурсного центру як для цілей викладання предмета «Захист Вітчизни», так і для надання позашкільної освіти, здійснення заходів, спрямованих на національно-патріотичне виховання - 15 лютого 2019 року набув чинності наказ Міністерства освіти і науки України від 09 листопада 2018 року № 1221 «Про затвердження Положення про міжшкільний ресурсний центр» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 січня 2019 року за № 63/33034).
З метою уніфікації підходів до вимірювання результатів реалізації Концепції, за аналогією зі Стратегією національно-патріотичного виховання, затвердженої Указом Президента, текст Концепції додано розділом 6 «Індикатори ефективності», що дозволять органам державної влади та органам місцевого самоврядування за встановленими рамками досліджувати стан національно-патріотичного виховання.
Концепцією встановлено, що національно-патріотичне виховання в системі освіти впроваджується шляхом реалізації Стратегії національно- патріотичного виховання, затвердженої Указом Президента України від 18 травня 2019 року № 286/2019, (далі - Стратегія), плану дій щодо реалізації Стратегії, державних цільрвих програм з питань з національно- патріотичного виховання (або програм, що пов’язані з національно- патріотичним вихованням), обласних, місцевих цільових програм з національно-патріотичного виховання (або програм, що пов’язані з національно-патріотичним вихованням), проведення Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання.
Наказ, яким також затверджені Заходи, розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням: https://mon.gov.ua/ua у розділі «Законодавство». Нормативно-правова база з питань національно- патріотичного виховання розміщено за наступним посиланням https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/natsionalno- patriotichne-vihovannva-ditev-ta-molodi/.
Однією з основних тенденцій розвитку виховання в сучасній українській школі має стати пошук форм «діяльнісного патріотизму» (творчі групи, осередки, екскурсії, свята, ігри-драматизації, спортивні змагання, естафети, огляди-конкурси, олімпіади, шкільні музеї, тематичні стенди, кімнати, зали, галереї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, творчі завдання, проекти, звіти, індивідуальні роботи, театр-експромт, колективні творчі справи, колективне творче панно, флешмоби, виставки-конкурси, фестивалі, туристичні походи тощо).
Програма ««Нова українська школа» у поступі до цінностей», яка розглянута та затверджена Вченими Радами Інституту проблем виховання (протокол № 6 від 02 липня 2018 року) та Інституту модернізації змісту освіти (протокол № 7 від 26 вересня 2018 року) буде в нагоді педагогічним працівникам, класним керівникам, вихователям, адміністрації закладів освіти, щоб усвідомити сучасні виклики виховання та його головні засади, базові моральні цінності сучасного виховання, з обов’язковим урахуванням вікових особливостей учнів.
З метою забезпечення комплексного інтегрованого підходу до протидії домашньому насильству та сприяння реалізації прав осіб, постраждалих від домашнього насильства, шляхом проведення превентивних заходів, ефективного реагування на факти домашнього насильства наказом МОН від 02.10.2018 № 1047 затверджено Методичні рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.
Насильство над дітьми ставить під загрозу глобальний розвиток людства. 42% батьків вважають, що емоційне насилля є допустимим задля навчання. Частка тих, хто допускає застосування фізичної сили до дитини у якості дисциплінарної міри, становить 14%.
Однією із поширених форм насильства у дитячому середовищі є булінг. Що стає причиною булінгу в закладах освіти, як виявити, попередити та протидіяти цькуванню, а також правильно вирішувати конфлікти.
19 січня 2019 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. №2657-VIII.
На виконання цього Закону згідно з наказом МОН від 06 березня 2019 року № 310 було утворено робочу групу, якою підготовлено проект наказу МОН «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти та порядку реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» та подано на затвердження в установленому законодавством України порядку, а згодом буде скерований для реалізації органам управління освітою та закладам освіти.
Рекомендуємо використовувати навчальні програми факультативів для вчителів закладів загальної середньої освіти «Медіація: крок до примирення», «Спорт проти булінгу». онлайн-курси «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти»
Постійної уваги потребує питання профілактики наркоманії серед дітей та учнівської молоді. Протидія злочинності неповнолітніх полягає у проведенні вповноваженими суб’єктами системи заходів, спрямованих на усунення або нейтралізацію факторів, що викликають вчинення неповнолітніми злочинів.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 року № 56 затверджено «План заходів на 2019-2020 роки з реалізації Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року».


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ПЕДАГОГІЧНІ СТУДІЇ