ПЕДАГОГІЧНІ СТУДІЇ
Для методистів початкової освіти, художньо-естетичних дисциплін, фізичної культури Р(М)МК(Ц), заступників директорів з навчально-виховної роботи спеціальних шкіл, навчально-реабілітаційних центрів для дітей з особливими освітніми потребами та відповідальних осіб з питань освіти об’єднаних територіальних громад
за темою
Домінанти методичної служби
та диверсифікація форм системної підготовки педагогів початкової освіти в
умовах Нової української школи
Мета:
v Визначити стратегічні напрямки розвитку загальної початкової
освіти в Україні у 2019-2020 навчальному році;
v Взнайомити з нормативно - правовою базою організації
навчально-виховного процесу в 2019-2020 н.р.;
v Удосконалити науково-методичну та професійно-фахову
компетентності працівників методичних служб, сприяти їхньому професійному та
особистісному розвитку в умовах соціальних трансформацій шляхом реалізації
наступних завдань:
1)
удосконалення та
оновлення знань і вмінь із теоретико-методологічних, правових, управлінських,
філософських та інших питань забезпечення ефективної професійної діяльності;
2)
отримання додаткових та
вдосконалення наявних знань і вмінь з основних напрямів професійної діяльності;
3)
активізація самостійної
діяльності, розвиток мотивації професійного вдосконалення та особистісного
розвитку методистів початкової освіти, художньо-естетичних дисциплін, фізичної
культури Р(М)МК(Ц), заступників директорів з навчально-виховної роботи
спеціальних шкіл, навчально-реабілітаційних центрів для дітей з особливими потребами та відповідальних осіб з питань освіти
об’єднаних територіальних громад.
«Нова українська школа: успіхи та
виклики першого року
впровадження»
Попик Олександр Федорович,
проректор з навчально-методичної роботи,
координатор НУШ.
Реформування української системи освіти є
надзвичайно важливим завданням суспільства і держави, яке сьогодні практично
реалізує Хмельниччина на чолі з Міністерством освіти і науки України. Головною
метою реформи як системної освітньої трансформації є забезпечення
доступності громадянам України до якісної освіти на всіх її рівнях.
Під час дослідження «Моніторинг сприйняття
прогресу реформ», яке Kantar TNS провело для Національної ради реформ рік тому,
67% опитаних відповіли, що школа має вчити застосовувати знання на практиці та
ставити цілі, але тільки близько 10% сказали, що школа це справді робить.
Питання імплементації НУШ та інші проблеми має вирішити реформа освіти.
Питання імплементації НУШ та інші проблеми має вирішити реформа освіти.
З метою забезпечення успішного старту НУШ у
2018/2019 н. р. Міністерство освіти і науки України протягом попереднього
навчального року здійснило апробацію нового Державного стандарту початкової
загальної освіти в перших класах 100 українських шкіл, у ході якого було
опрацьовано нові освітні технології, орієнтовані на компетентнісне навчання. У
рамках пілотного проекту було розроблено нове навчально-методичне забезпечення,
спрямоване на імплементацію підходів НУШ.
Реалізуя державну політику у сфері реформування
загальної середньої освіти «Нова українська школа» Хмельницьким обласним
інститутом післядипломної педагогічної освіти забезпечено умови щодо
організації та проведення дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського
рівня за темою: «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення
початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової
загальної освіти». До участі в експерименті включено 4 школи, 8 класів, 234
учні.
Тренери, підготовка яких здійснювалася за
програмою Всеукраїнського фонду «Крок за кроком», провели 4-ох денне навчання
учителів та заступників директорів пілотних шкіл.
Керівники експериментальних закладів освіти узяли
участь у Всеукраїнській серпневій конференції педагогічних працівників у складі
делегації Хмельницької області.
На базі платформи Adobe Connect проведено вебінар
начальників управлінь, завідувачів методичних служб, заступників директорів та
учителів експериментальних закладів щодо організації освітнього процесу в 2-х
класах.
Учасники експерименту узяли участь у Міжнародному
семінарі «Нова українська школа – нові підходи до навчання і викладання» (м.
Київ).
Тренерами від The LEGO Foundation проведено
тренінг «Навчання по-новому з ЛЕГО».
Крім того, заступники директорів узяли участь у
ІІ Міжнародному освітньому форумі «Нові шляхи вибираємо разом» (м. Харків).
Координаторами проекту та тренерами проведено
семінари, на яких підведено підсумки роботи у пілотному проекті впродовж 2018-2019
р.р. та окреслено подальші напрямки роботи у 3 класі.
Перший результат впровадження пілотного проекту
було висвітлено на обласному освітянському форумі, в рамках якого проведено
панельну дискусію за темою: «Нова українська школа – школа успіху».
У 2018/2019 н.р. для пілотних шкіл організовано:
- нараду-консультацію учасників Всеукраїнського
експерименту спеціалізованої загальноосвітньої школи І ступеня № 30 міста
Хмельницького.
- семінар-практикум на тему: «Організація
освітнього середовища в 2 класі НУШ».
- участь у Всеукраїнському семінарі учасників
експерименту за темою: «Лідерство і менеджмент змін у шкільній реформі» (м.
Київ).
Тренером від The LEGO Foundation проведено
тренінг «Навчання по-новому з LEGO» для учителів 2-х класів, психологів,
заступників директорів з початкової освіти експериментальних закладів та
моніторинг використання наборів LEGO в освітньому процесі в 1-2-х класах.
Підвищення фахового рівня вчителів 1-2-х пілотних
класів забезпечується у міжкурсовий період через різноманітні форми методичної
роботи: інтерактивне навчання в малих групах слухачів, консультування,
тренінгові заняття, інтерактивні лекції, рольові та ділові ігри,
діалого-дискусійні методи, проектну діяльність, метод кейсів, майстер-класи,
тематичні та подіумні дискусії, конференції.
Постійно з учителями та керівниками закладів
пілотних класів проводяться: семінари-практикуми, творчі наставницькі зустрічі,
методичні об’єднання, засідання інтерактивної педагогічної ради, тренінги,
засідання літньої управлінської школи та творчої групи психологів. Інформацію
про роботу закладів висвітлено у соціальних мережах.
У рамках упровадження нових освітніх технологій,
які буде використовувати НУШ, здійснено забезпечення ігровими наборами LEGO
всіх 4 пілотних закладів загальної середньої освіти та ХОІППО. Подальше
отримання школами Хмельниччини ігрових наборів LEGO відбувається за
встановленим графіком.
На розширеному засіданні колегії Департаменту
освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації слухалося питання:
«Про хід проведення експерименту з впровадження нового Державного стандарту
початкової освіти в закладах освіти Хмельницької області та завдання щодо
створення умов для реалізації концепції «Нова українська школа».
Переосмислення соціальної і професійної місії
учителя Нової української школи актуалізує необхідність підготовки фахівців,
адаптованих до сучасних соціокультурних умов, здатних творчо працювати,
приймаючи нестандартні рішення, уникаючи стереотипізації і шаблонів,
витримувати конкуренцію на європейському і світовому ринку освітніх послуг. Її
мета - створити цікаву, зорієнтовану на життя освіту з демократичними
практиками управління на всіх рівнях. У Новій українській школі Хмельниччини
зросла частка проектної, командної, групової діяльності у педагогічному
процесі.
Однак, слід зазначити, що вчителі та шкільні
адміністрації перенавантажені паперовою роботою, через що втрачають мотивацію
та не мають достатньо часу, щоб приділяти увагу якісному навчанню учнів і
розвитку школи. За даними дослідження «Діти і папери: як досягти балансу в
школі», проведеного ГО EdCamp Ukraine спільно з МОН, вчительство у середньому
працює 66 годин на тиждень (включаючи роботу, яку вони беруть додому). Із них
на укладання документації педагоги витрачають 7 годин. Управлінський персонал з
76 робочих годин на папери витрачає 12.
З метою модернізації управлінської діяльності
щодо реалізації завдань Нової української школи проведено: семінари начальників
управлінь (відділів) освіти; семінари-практикуми голів МО директорів закладів
загальної середньої освіти; нараду методистів, директорів, заступників
директорів та учителів початкових класів, творчі майстерні.
За даними спільного дослідження МОН і громадської організації EdCamp Ukraine,
79% учителів вважають, що чинна система підвищення кваліфікації потребує
реформування.
Успішне завершення започаткованої наразі шкільної
реформи «Нова українська школа» потребує серйозної кадрової підтримки, з огляду
на що, Міністерство освіти і науки України продовжує здійснювати заходи,
спрямовані на підвищення професійного розвитку педагогічних працівників.
Моніторинг упровадження нового Державного
стандарту початкової освіти зафіксував певні тенденції, позитивну динаміку
низки досліджуваних показників і дозволив зробити висновки, що це упровадження
супроводжувалось рядом позитивних наслідків. Серед них:
−
підвищення рівня фахової підготовки вчителів;
− зростання обізнаності вчителів щодо суті
компетентнісного навчання;
−
підвищення зацікавленості учнів у навчанні;
−
зафіксовано значні позитивні зміни в розвитку учнів у багатьох сферах;
− зростання довіри батьків до НУШ;
− 42 % учителів цілком готові до розробки власних
освітніх / модельних програм;
− 13 % учителів уже мають власні розробки освітніх
/ модельних програм;
− 76,3 % учителів проходили/проходять онлайн-курс
початкової школи EdEra, із них 82,6 % оцінили ресурс як дуже корисний;
− 99,7 % учителів користуються матеріалами сайту
Нова українська школа, із них 84,1% оцінили матеріали як дуже корисні;
− 84,1 % учителів оцінили «Порадник для вчителя»
як дуже корисний;
− найбільш успішні методи моніторингу діяльності
вчителя для тренерів – спостереження за діяльністю вчителя з подальшим
зворотним зв’язком та спілкування з учнями;
− 93 % учителів відчували підтримку тренера;
− 88,4 % учителів при оцінюванні успішності учнів
використовували оціночне судження / словесну характеристику;
− 82 % учителів використовували
інтегровано-предметні підходи до організації навчання учнів;
− 48 % директорів і 25 % учителів указали, що
обладнання класних кімнат повністю відповідає вимогам нового ДСПО;
− 34,7 % директорів зазначили, що школа отримує
достатню фінансову підтримку;
− 79,4 % директорів використовують додаткові
кошти на навчальне обладнання кабінетів;
− 80,4 % пілотних класів забезпечені принтером,
78,6 % – комп’ютером/ноутбуком, 70,8 % – сканером; − у другому півріччі
2017/2018 н. р. значно зріс рівень забезпечення засобами навчання в порівнянні
з жовтнем 2017 р. (І етап).
Ключовим питанням успішності запуску НУШ є
належне кадрове забезпечення шкільної освіти. Підготовка педагогічних
працівників для роботи у повної загальної середньої освіти є конституційним
обов’язком держави та регламентується законодавчими і програмними документами
українського Уряду, нормативно-правовими актами на виконання положень яких
розроблено ряд наказів МОН України та Департаменту освіти і науки Хмельницької
обласної державної адміністрації та ХОІППО.
На виконання статті 59 Закону України «Про
освіту», наказу МОН України №34 від 15.01.2018 року, відповідно до графіка,
затвердженого наказом ХОІППО №269-но від 27.09. 2018 року проведено очне навчання 890 вчителів першого класу 2019/2020 н.р. за програмою НУШ (на локаціях), вчителів-предметників, які
викладають у першому класі НУШ: 79 вчителів фізичної культури, 201 вчитель
мистецтва. Відповідно до графіка, затвердженого наказом ХОІППО № 89-но від
03.04.2019 року здійснено очне навчання 34 групи вчителів початкових класів - (872 слухача),
які навчатимуть першокласників у 2020-2021 н. р., 9 груп вчителів англійської
мови- (197слухачів), 1 група вчителів німецької мови - (15 слухачів), 4 групи
асистентів вчителів інклюзивного та інтегрованого навчання - (82
слухача).
У другому кварталі курсовою підготовкою охоплено
74 вчителя початкових класів, 46 вихователів груп продовженого дня.
У четвертому кварталі пройшли курсову підготовку
218 вчителів початкових класів.
Отже, реалізовані Міністерством освіти і науки
України заходи спрямовані на підвищення рівня підготовки педагогічних
працівників через набуття ними необхідних компетентностей, сприяють формуванню
відповідного ментального середовища та підвищують готовність учительського
корпусу до практичного впровадження ідей НУШ.
У відповідності до положення про сертифікацію педагогічних
працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1190, з метою
організації вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації
тренерами-супервізорами в області підготовлено 28 експертів, які залучені до
вивчення практичного досвіду учасників сертифікації. У Хмельницькій області
зареєстровано 35 педагогічних працівників для проходження сертифікації.
ПІДБИВАЮЧИ ПІДСУМКИ, потрібно відмітити, що
реформа освіти розрахована на багато років. Діти, які підуть у школу цього
навчального року, стануть випускниками аж у 2030-му. Українська система освіти
неосяжна (тільки вчителів близько 450 тисяч!), а сама реформа складається з
багатьох компонентів. Тому не варто очікувати блискавичних змін. Кардинальні трансформації
потребують не лише оновлення законодавства, освітніх програм і державних
стандартів - тобто того, що можливо зробити на рівні центральної влади. Рушіями
масштабних змін мають бути вчителі, адже навіть за наявності спеціальної
підготовки і коштів тільки від них залежить, що відбуватиметься за зачиненими
дверима класу. І, зрештою, зміни залежать від кожного управління освіти,
директора школи і батьків - лише в їхніх руках можливість побудови співпраці.
Коментарі
Дописати коментар